SEA
Jij wilt toch ook gevonden worden?
Wat is SEA?
Zoekmachine adverteren, ook bekend als SEA (van het Engelse 'Search Engine Advertising'), is een onderdeel van zoekmachine marketing.
Verschillende zoekmachines zoals Google of Bing maken het mogelijk betaalde advertenties weer te geven op pagina's met zoekresultaten.
Adverteerders bieden in een veiling op zoektermen die gebruikers invoeren bij het zoeken naar informatie, producten of diensten. Dit geeft de adverteerder de mogelijkheid om zeer gespecialiseerde advertenties weer te geven voor zoekopdrachten.
Verschillende zoekmachines zoals Google of Bing maken het mogelijk betaalde advertenties weer te geven op pagina's met zoekresultaten.
Adverteerders bieden in een veiling op zoektermen die gebruikers invoeren bij het zoeken naar informatie, producten of diensten. Dit geeft de adverteerder de mogelijkheid om zeer gespecialiseerde advertenties weer te geven voor zoekopdrachten.
SEO of zoekmachineoptimalisatie heeft als doel je eigen relevante inhoud op prominente posities te laten verschijnen.
Naast de positie (rangschikking) is het cruciaal wat de match is tussen de door de gebruiker gekozen zoekterm, de weergave van het zoekresultaat (fragment) en de relevantie van de bestemmingspagina.
Zoekmachineoptimalisatie is geslaagt wanneer de gebruiker zijn vraag op de gevonden website beantwoord krijgt.
Naast de positie (rangschikking) is het cruciaal wat de match is tussen de door de gebruiker gekozen zoekterm, de weergave van het zoekresultaat (fragment) en de relevantie van de bestemmingspagina.
Zoekmachineoptimalisatie is geslaagt wanneer de gebruiker zijn vraag op de gevonden website beantwoord krijgt.


Wat is zoekmachine adverteren?
Zoekmachine adverteren, ook vaak afgekort als SEA, staat voor het plaatsen van advertenties in zoekmachines.
Deze advertenties, ook wel pay-per-click-advertenties genoemd, zijn er in verschillende indelingen.
Sommige zijn kleine, op tekst gebaseerde banners, terwijl andere, bijvoorbeeld Advertenties met productvermeldingen (PLA's, ook wel Shopping-advertenties genoemd) zijn meer een visuele, productgebaseerde advertentie, waarmee kijkers alle belangrijke informatie, zoals die van hen, kunnen ophalen. Prijzen en beoordelingen, om in één oogopslag te zien.
De oudste en meest gebruikte advertentie-indeling is de klassieke tekstadvertentie:
Deze advertenties, ook wel pay-per-click-advertenties genoemd, zijn er in verschillende indelingen.
Sommige zijn kleine, op tekst gebaseerde banners, terwijl andere, bijvoorbeeld Advertenties met productvermeldingen (PLA's, ook wel Shopping-advertenties genoemd) zijn meer een visuele, productgebaseerde advertentie, waarmee kijkers alle belangrijke informatie, zoals die van hen, kunnen ophalen. Prijzen en beoordelingen, om in één oogopslag te zien.
De oudste en meest gebruikte advertentie-indeling is de klassieke tekstadvertentie:
Tekstadvertenties zijn boven en onder de zoekresultaten te zien en bestaan traditioneel uit drie componenten:
Hoe en wanneer een tekstadvertentie wordt afgespeeld, hangt van veel factoren af.
Hieronder leg ik uit hoe zoekmachine-advertenties werken.
- Titel
- URL
- Beschrijving
Hoe en wanneer een tekstadvertentie wordt afgespeeld, hangt van veel factoren af.
Hieronder leg ik uit hoe zoekmachine-advertenties werken.

Zo werkt zoekmachine adverteren
In zoekmachine-advertenties bieden adverteerders op zoektermen (trefwoorden) in een veiling.
Zoekwoordselectie bepaalt welke zoekopdrachten jouw advertenties weergeven. Het kiezen van de juiste zoekwoorden is daarom een belangrijk onderdeel van adverteren in zoekmachines.
De veiling heeft geen invloed op de bepaling van organische posities. In principe werken twee systemen op één pagina met zoekresultaten: een advertentieveiling en een zoekalgoritme.
Voor elke zoekopdracht bepaalt een advertentieveiling welke advertenties moeten worden weergegeven. De veiling vindt plaats telkens wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert. Hoe goed elke adverteerder presteert, is niet afhankelijk van het bod, zoals bij een klassieke veiling.
Op de veiling bepalen drie hoofdfactoren welke advertentie in welke volgorde wordt weergegeven:
Op de veiling bepalen drie hoofdfactoren welke advertentie in welke volgorde wordt weergegeven:
- Bod
- Kwaliteit van de weergave
- Verwacht effect van advertentie-extensies en andere advertentie-indelingen

1. Bod
Jouw bod geeft aan hoeveel je wilt betalen voor een klik op uw advertentie.Je betaalt slechts voor één klik en niet voor de vertoning. De werkelijke kosten liggen vaak onder dit bedrag.2. Advertentiekwaliteit
Zoekmachine adverteren houdt niet alleen rekening met het bod, maar ook met de kwaliteit. Google heeft alleen voor dit doel een eigen kwaliteitsfactor ontwikkeld. Deze kwaliteitsscore omvat onder meer de relevantie van de advertentie en de toegevoegde waarde voor de gekoppelde website voor de betreffende gebruiker. Deze beoordeling wordt uitgedrukt als een getal.3. Verwachte Effecten
Wanneer je een advertentie maakt, heb je vaak de optie om meer informatie toe te voegen, zoals telefoonnummers of extra links naar specifieke pagina's op de site. Men spreekt van zogenaamde advertentie-extensies. Er wordt een inschatting gemaakt wat voor invloed de advertentie-extensies die je gebruikt, hebben op de prestaties van de advertenties.Met deze extra factoren, zelfs als concurrenten hoger bieden, kunnen relevante zoekwoorden, advertenties en extensies hun advertentieblootstelling verhogen tegen lagere kosten.
Hoeveel kost adverteren met zoekmachines?
Het is gratis om eenvoudig een advertentie in de zoekresultaten te plaatsen.Zoekmachine adverteren werkt op basis van kosten per klik (CPC), dus adverteerders betalen alleen wanneer een gebruiker op een advertentie klikt.
Voor CPC-biedingen stellen adverteerders de maximale prijs in die ze bereid zijn te betalen voor een klik op hun advertentie. Hoe hoger het bod, hoe groter de kans dat de advertentie een prominente positie inneemt in de zoekresultaten.
Met vaste maandelijkse en dagelijkse budgetten kan de adverteerder precies bepalen hoeveel geld hij elke dag aan SEA-campagnes wil uitgeven. Google toont de advertentie in de zoekresultaten totdat het dagbudget is opgebruikt. De kosten per klik zijn sterk afhankelijk van de hoogste bieder en kunnen variëren van enkele centen tot meerdere euro's.
Hoe kan ik jou ondersteunen met SEA?
Jij beslist in hoeverre je ondersteuning wilt. Ik ontwikkelen strategieën voor jouw bedrijf en help bij het implementeren van SEA-maatregelen en meet jouw succes:
- SEA-analyse: ik analyseer en optimaliseer jouw bestaande campagnes en bied concrete aanbevelingen voor het optimaliseren van de campagnestructuur, advertentiegroepen, advertentieteksten en zoekwoordenlijsten.
- Beheer en onderhoud: ik beheer, onderhoud en verbeter jouw Google AdWords-account, zodat je de beste SEA-resultaten krijgt (vertoningen, klikken en conversie).
- Analyseren en besturen: ik meet het succes dat jij behaalt met de voorgestelde Google AdWords-acties.
- Advies: ik adviseer jou / jouw medewerkers bij de implementatie van zoekmachine-advertenties (SEA) met Google AdWords.
Naamsveranderingen bij Google en Bing
Zowel Google als Bing hebben de namen van hun advertentieprogramma's enige tijd geleden aangepast.Google Adwords is Google Ads geworden en Bing Ads is Microsoft Advertising geworden.
